Sende mi Karar Veremiyorsun?

Bir Seçim Yapmam Lazım 

Yol ayrımındayım. Ne tarafa yönelmem gerekiyor, hangi yoldan sapmam gerekiyor. Navigasyona baktım o da karışmış gibiydi, anlamadım. Düşünmek için yol ayrımında duracaktım.  Bir yandan da tabelaları okumaya çalışıyordum. Sağ mı sol mu? Karar veremedim. Yavaşlıyorken arkamdan bir korna sesi duydum. Sanki onların kafası hiç karışmıyor, nereye gideceklerini hep biliyor gibi anlayışsızca tepki gösteriyorlardı. Yol ayrımında durup navigasyonu kontrol ediyor bir yandan da etrafıma bakıp nereden gitmeliyim diye düşünüyordum.

Arada kalmayı sevmiyordum. Öylece kalakaldım. Hiçbir hareket yok. Üstelik gelip giden arabaların kornalarını işitiyordum. Bir an önce karar vermeliyim. Bu kadar süre yol ayrımında beklenmiyor.  Birini arasam? Birine danışıp sorsam? Bu yolu nasıl tarif edeceğim? Tam olarak nerede olduğumu anlayabilirler mi? Daha önemlisi; benim ne halde olduğumu, ne kadar sıkışmış hissettiğimi, kalbimin acıyla attığını nasıl bilecekler ki? Yol tarif edilir de bu nasıl söze dökülür bilemiyorum. Aman! Herkesin işi var gücü var. Benimle dakikalarca ilgilenecek kimi bulabilirim şimdi…

Bu olaydan sonra biraz düşündüm. Daha önce aracımla yolculuk yapmama rağmen ne tarafa gideceğimi bilemeyince gerilmiştim.  Bu hissi ne zaman bir şey seçemesem yaşıyordum.  Karar verememek kötü bir his olarak kaldı aklımda.

Peki ne zaman kararsız kalıyorum? Seçim yapmamı zorlaştıran bir şey mi var? Diğer insanlar da benim gibi kararsızlık yaşıyorlar mıdır acaba?

Evlilik teklifi gelse, evet mi hayır mı?

İş yerinde bir sorumluluk verilse, yapsam mı yapmasam mı?

Bir seminer daveti geldi, gitsem mi gitmesem mi?

Akşam bulaşıkları yıkasam mı, sabaha mı kalsa?

Çok uykum var biraz daha uyusam mı yoksa işlerimi mi yapsam?

Maça mı gitsem, ödevleri mi yapsam?

Dizi mi, bulaşıklar mı?

Kahve mi, çay mı?

Aslında günlük akışta karar verdiğimiz birçok soru varmış böyle düşününce... Ama ben hangi olaylarda kararsız kaldığımı hissediyorum? Yani bazen bir karar veriyormuş gibi hissetmeden seçim yapabiliyorken bazen de hakikaten %50 joker hakkını kullanmış ve iki şık arasında seçim yapamamanın gerginliğini yaşıyorum.


Bir yandan işimi yaparken bir yandan da düşünüyordum bunları. Sonra gittiğim bir eğitimde dinlediklerim geldi aklıma. Tüm sorularımın ortak özelliği aynıydı. Bana fayda verecek seçenekle bana keyifli gelen seçenekler arasında kalıyordum.  İnsan sonucunu bildiği iki seçenek arasında seçim yapamazsa kararsız kalıyormuş. Biri o an keyif veriyor ama sonrasında yani toplamda zarar vermiş oluyor.

Bu bilgiyi duyunca aklıma okul zamanlarım geldi. Ben okulu önemseyen derslerine çalışan bir öğrenciydim. Ama bazen çoğu insan gibi ders çalışmayı erteleyen, televizyonun başından ayrılmayan, arkadaşlarla muhabbeti uzun tutan biri olabiliyordum. Bunlar güzeldi ama sonrasında hatırladığım birikmiş ödevler, son dakika çalışılan sınavlar, sözlüler, sunumlar oluyordu. Aslında yine önümde iki seçenek varmış: Şu an ders mi çalışmalıyım yoksa biraz daha telefona mı bakmalıyım? Hayır aslında soruyu zihnimde şöyle çeviriyorum: Faydalı olan mı, haz veren mi?

Deneyimsel Tasarım Öğretisi der ki: Bir şey o anda keyif veriyorsa toplamda zarar verir.

Yani  beni toplamda iyi yapacak olan neyse, faydası olacak olan neyse o seçilmelidir. Bu insana anlık olarak acı verse de sadece o an zor gelen bir seçim olur. Kişi toplamda rahatlar. Tıpkı sınavı olduğu halde arkadaşlarının teklifini reddedip sınavına odaklanan bir öğrenci gibi. Oysa o an arkadaşlarından ayrı kalmak ona zor gelir, bir şey kaçırıyormuş gibi hisseder ya da arkadaşlarının onun hakkında olumsuz düşünceleri olacağını zanneder. Ama o an haz vereni tercih ederse onun diğer yıllarını da etkileyecek bir sınavı kaçırmış olur.

O zaman benim için iyisi ne, kötüsü ne?

Hangisi gerçek, hangisi sahte?

Hangisi zarar verecek, hangisi fayda verecek?

Hangisi keyif verecek, hangisi acı verecek?

Tüm bunlara rağmen, insan hayatıyla ilgili en doğru ve en hazlı seçimi yine kendisi yapabilir. Kendi hayatına fayda verecek, hem de onu keyiflendirecek seçimleri yapmak hep kişinin seçimlerine bırakılmıştır. Çözüm hakkı, kişinin kendindedir. Bir şartla, zihninde yasalar varsa. Kuralını biliyor, kuralına göre karar veriyorsa insan… O insan problemine en iyi gelecek seçimi yapıyordur. Toplamda en keyif verecek seçeneğe yöneliyordur. Dününe göre iyi olacağı tarafa gitmeye dönmüştür yüzünü. 

Ve sonrasında iyi bir seçime…

İlişkilerde Ustalık Hakkında

Yorumlar

GNS dedi ki…
Doğru seçimler iyi sonuçlar almamız ümidiyle

Ellerinize sağlık
Adsız dedi ki…
Kararsızliktan yoruldugum gunleri hatırladikca daha çok yoruldum:)
Hayat sevince güzel derler, aslında hayat netleşince daha güzelll... netléştikçe , neyi neden sevdiğini bilmek daha kıymetli
Betül dedi ki…
Kararlarımızda yaşadığımız problemler üzerine çok güzel bir aktarım olmuş. Emeğinize sağlık
Hacer dedi ki…
Haz mı? Faydamı? Cok guzel bir yazı 🦋
Adsız dedi ki…
Eğitime katıldığım ilk gün bu söz benim için dönüş noktası olmuştu
“Bir şey o anda keyif veriyorsa toplamda zarar verir.“
Çok fayda gördüğüm keyifli bir seminerdi ellerinize sağlık yeniden hatırlattınız
Adsız dedi ki…
Zorlanacağı yeri tanımak iyi geliyor insana, teşekkürler...
Adsız dedi ki…
yol ayrımlarında doğru seçimler yapabilmek dileğiyle
Adsız dedi ki…
çok faydalı bir yazı olmuş teşekkürler